Spatial Competition in Quality, Demand-Induced Innovation, and Schumpeterian Growth

1. September 2011
Issue 2011-10

Download paper now

The paper of type Working Paper can be downloaded with the buttons below.

Abstract

We develop a general equilibrium model of vertical innovation in which multiple firms compete monopolistically in the quality space. The model features many firms, each of which holds the monopoly to produce a unique quality level of an otherwise homogenous good, and consumers who are heterogeneous in their valuation of the good's quality. If the marginal cost of production is convex with respect to quality, multiple rms coexist, and their equilibrium markups are determined by the degree of convexity and the density of quality-competition. To endogenize the latter, we nest this industry setup in a Schumpeterian model of endogenous growth. Each firm enters the industry as the technology leader and successively transits through the product cycle as it is superseded by further innovations. The intrinsic reason that innovation happens in our economy is not one of displacing the incumbent; rather, innovation is a means to di-erentiate oneself from existing firms and target new consumers. Aggregate growth arises if, on the one hand, increasingly wealthy consumers are willing to pay for higher quality and, on the other hand, private firms' innovation generates income growth by enlarging the set of available technologies. Because the frequency of innovation determines the toughness of product market competition, in our framework, the relation between growth and competition is reversed compared to the standard Schumpeterian framework. Our setup does not feature business stealing in the sense that already marginal innovations grant non-negligible prots. Rather, innovators sell to a set of consumers that was served relatively poorly by pre-existing firms. Nevertheless, "creative destruction" prevails as new entrants make the set of available goods more di-erentiated, thereby exerting a pro-competitive e-ect on the entire industry.

Issue:
10
Pages:
56
Year:
2011

Downloads

Related Content

Authors

  • Raphael A. Auer

  • Philip U. Sauré

Ihre Einstellungen

Erforderlich: Diese Cookies (z.B. zum Speichern Ihrer IP-Adresse) können nicht abgelehnt werden, da sie notwendig sind, um den Betrieb der Website zu gewährleisten. Diese Daten werden nicht weiter ausgewertet.
Analyse: Wenn Sie Ihre Einwilligung zu dieser Kategorie geben, werden Daten wie IP-Adresse, Standort, Geräteinformationen, Browser-Version und Besucherverhalten gesammelt. Diese Daten werden für SNB-interne Zwecke ausgewertet und 2 Jahre aufgehoben.
Drittanbieter: Wenn Sie Ihre Einwilligung zu dieser Kategorie geben, werden Services von Dritten (z.B. zur Ergänzung der SNB-Website mit multimedialen Inhalten) aktiviert, die Personendaten sammeln, diese bearbeiten und ins Ausland weltweit bekannt geben sowie Cookies setzen. Die entsprechenden Datenschutz-Regelungen sind in der Datenschutzerklärung für die Website der Schweizerischen Nationalbank verlinkt.

Wählen Sie Ihre gewünschten Einstellungen:

Diese Website verwendet Cookies, Analysetools und weitere Technologien, um angeforderte Funktionen, Inhalte und Dienste zur Verfügung zu stellen, angezeigte Inhalte zu personalisieren, Verknüpfungen zu Sozialen Medien anzubieten und die Nutzung der Website zur Verbesserung ihrer Bedienbarkeit in anonymisierter Form zu analysieren. Es werden dabei auch Personendaten an Dienstleister von Videodiensten ins Ausland weltweit bekanntgegeben und es kommen deren Analysetools zur Anwendung. Mehr Informationen finden Sie unter "Einstellungen verwalten".